Spotkania 2019/20

Spotkania w roku akademickim 2019/20 (nowe)

SPOTKANIE 22 Października 2019 (edytuj)

Spotkanie SKFiz
Termin 22 Października 2019
wtorek, 17:30
Miejsce 1.40, Wydział Fizyki UW,
ul. Pasteura 5, Warszawa
Prelegent dr Jędrzej Kaniewski
Katedra Optyki Kwantowej i Fizyki Atomowej, Instytut Fizyki Teoretycznej, FUW
Temat Nieklasyczne korelacje, certyfikacja urządzeń i rola losowości w mechanice kwantowej
Abstrakt Mechanika kwantowa posiada reputację teorii, która na wielu frontach przeciwstawia się naszej intuicji. Fakt, że w mechanice kwantowej wyniki pomiarów są niedeterministyczne był problemem nawet dla jej twórców, np. Einsteinowi przypisuje się słynne zdanie, że "Bóg nie gra w kości". W 1935 roku Einstein, Podolsky i Rosen napisali nawet pracę, w której przekonują, że formalizm mechaniki kwantowej nie może być uznany za kompletny, gdyż nie da się go wyrazić w formie klasycznych ukrytych zmiennych losowych. To stwierdzenie zostało sformalizowane przez Johna Bella w 1964, który pokazał, że rzeczywiście mechanika kwantowa nie jest teorią lokalnie realistyczną. Od tamtego czasu nauczyliśmy się żyć ze świadomością, że mechanika kwantowa jest teorią silnie nieklasyczną, co zostało potwierdzone w wielu niezależnych eksperymentach. Ponadto zauważyliśmy, że nieklasyczne korelacje mogą być użyteczne, np. do certyfikowania urządzeń kwantowych przy minimalnych założeniach, a losowość nie jest przypadkową konsekwencją, ale fundamentalnym i niezbędnym składnikiem teorii kwantowej. W trakcie seminarium dowiemy się czym jest nielokalność Bella, w jaki sposób można z niej konstruktywnie korzystać do certyfikacji urządzeń kwantowych albo kryptografii kwantowej, a także przedyskutujemy rolę losowości w mechanice kwantowej.

SPOTKANIE 14 października 2019 (edytuj)

Spotkanie SKFiz
Termin 14 października 2019
poniedziałek, 17:30
Miejsce 1.40, Wydział Fizyki UW,
ul. Pasteura 5, Warszawa
Prelegent dr hab. Krzysztof Turzyński
Instytut Fizyki Teoretycznej, FUW
Temat Jak szybko rozszerza się Wszechświat?
Abstrakt Z pozoru niewinne, zawarte w tytule pytanie od kilku lat wywołuje gorące spory w środowisku kosmologów. Okazuje się bowiem, że aktualna dziś odpowiedź brzmi: zależy, jak mierzyć. Tempo rozszerzania się Wszechświata opisujemy, podając prędkość zmian odległości między dwoma niezwiązanymi i nieoddziałującymi obiektami we Wszechświecie względem odległości między tymi obiektami. Tak wyznaczony wynik nosi nazwę stałej Hubble’a i ma wymiar odwrotności czasu, podobnie jak częstotliwość, ale najwygodniej jest używać jednostek km/(s Mpc), bo to akurat kilkadziesiąt takich jednostek. Konkretnie: 67,4(0,5) według pomiarów satelity Planck lub 74,0(1,4) według pomiarów z użyciem tzw. drabiny odległości. Drastyczna niezgodność tych dwóch wyników jest źródłem wspomnianych kontrowersji.

SPOTKANIE 07 października 2019 (Walne zgromadzenie) (edytuj)

Walne Zgromadzenie SKFiz
Termin 07 października 2019
poniedziałek, 10:00
Miejsce 1.12, Wydział Fizyki UW,
ul. Pasteura 5, Warszawa
Temat WALNE ZGROMADZENIE CZŁONKÓW (OBECNOŚĆ OBOWIĄZKOWA)
Serdecznie zapraszamy wszystkich, pragnących zapoznać się i włączyć w Naszą działalność.